REKLAMA

Autor: Maciej Grudziński

„Czyli to jest to życie z którego będę dumny?

Szklanki pełne wódy

Awantury, hajs zgubny, pewnie, że brudny

Szluga odpalam, ktoś o nowych sprawach

Coś o kilogramach, coś o pannach, coś o nominałach

Ten pił, potem szalał, ej, chyba nie skończą zanim zjaram

Jakby gadka o tym co jest chore baniak oczyszczała (…)”

[Zwrotka 2: Oskar]”

Tak być może zarapuje Oskar w kawałku Art. 258, jeśli jego ekipa PRO8L3M wygra Fryderyka w kategorii Najlepszy Album Hip-Hop za rok 2019. Wygra, jeśli pokona Pezeta, Taco Hemingwaya, Sokoła i O.S.T.R.-ego. Jeśli wygra i jeśli wybierze ten kawałek, a wygrać wcale nie musi i tym bardziej nie powinien wybierać tego utworu, tylko coś z nominowanej płyty pt. Widmo. Od ponad dwudziestu lat gala rozdania nagród polskiego przemysłu fonograficznego, czyli Fryderyków, cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem fanów. Jakość i trafność decyzji, umiejętność dostrzeżenia w stu procentach najbardziej wartościowych i wyróżniających się w danym muzycznym roku artystów jest znakiem rozpoznawczym tego przedsięwzięcia. Nikt nie narzeka na nominacje, nie stroi fochów z powodu ich braku, ale szczerze i z uznaniem nagradza owacjami zwycięzców w poszczególnych kategoriach, których jest równie dużo jak samych nominowanych. Trzeba nie lada umiejętności i talentu, żeby wybić się na polskim rynku muzycznym, ale równie wiele umiejętności potrzeba, żeby te nawet najbardziej ukryte przed mainstreamem talenty dostrzec i nagrodzić.

„To co miało wartość dawno umarło

A ten żart co masz go za sukces o kłamstwo oparto (…)”

Fonograficznym Debiutem pewnie okaże się Viki Gabor, ale Schafter, Hania Rani, Ania Karwan i Sanah wcale nie są bez szans. Daria Zawiałow z Hej Hej!; Muniek Staszczyk z Polą; Viki Gabor z Superhero; Baranovski z Czułymi miejscami i Błażej Król z Te smaki i zapachy – oni powalczą o tytuł piosenki roku. Bardzo przyjemnie, nie ukrywam, oglądało się wszystkie nominowane w tym roku Teledyski – Dawid Podsiadło Trofea; Daria Zawiałow Szarówka; Viki Gabor Superhero i… uwaga, bo chyba dwa najlepsze (!) – Syny Nag Champa oraz Ero Przerwa techniczna. W kategorii Album Hip-Hop, z moim zdaniem najlepszym Pezetem z Muzyką współczesną, powalczy O.S.T.R. i jego Instrykcja obsługi świrów; Taco Hemingway Pocztówka z WWA, lato ’19; Sokół z albumem Wojtek Sokół; oraz PRO8L3M z płytą Widmo.

Widmo, echo, pokłosie…

Nie milkną jeszcze echa rozdania Polskich Nagród Filmowych Orły 2020, które nastąpiło 2 marca. Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej Orły 2020 – Polskie Nagrody Filmowe otrzymali, za: Najlepszy Film – Boże ciało reż. Jan Komasa; Najlepszy Film Europejski – Faworyta; Najlepszy Film Dokumentalny – Tylko nie mów nikomu reż. Tomasz Sekielski; Najlepszy Filmowy Serial Fabularny – Wataha, sezon 3; Najlepsza Reżyseria – Jan Komasa  Boże ciało; Najlepszy Scenariusz – Mateusz Pacewicz Boże ciało; Najlepsza Główna Rola Męska – Bartosz Bielenia Boże ciało; Najlepsza Główna Rola Kobieca – Aleksandra Konieczna Boże ciało; Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska – Łukasz Simlat Boże ciało oraz Robert Więckiewicz Ukryta gra; Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca – Eliza Rycembel  Boże ciało; Najlepsze Zdjęcia – Piotr Sobociński Boże ciało; Najlepsza Scenografia – Magdalena Dipont, Robert Czesak Pan T.; Najlepsze Kostiumy – Magdalena Biedrzycka Pan T.; Najlepsza Charakteryzacja – Dariusz Krysiak Krew Boga; Najlepsza Muzyka – Leszek Możdżer Ikar. Legenda Mietka Kosza; Odkrycie Roku – Mateusz Pacewicz za scenariusz do Boże ciało; Najlepszy Dżwięk – Maciej Pawłowski, Robert Czyżewicz Ikar. Legenda Mietka Kosza; Najlepszy Monataż – Przemysław Chruścielewski Boże ciało. Rozdanie Orłów nadal jednak mocno konkuruje w Polsce z rozdaniem Złotych Lwów na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni i ciężko ocenić, która nagroda jest cenniejsza – polskie Oscary czy wygranie Festiwalu?

„To co miało wartość dawno umarło

A ten żart co masz go za sukces o kłamstwo oparto (…)”

Zakończył się również festiwal Berlinale 2020. W tym roku przewodniczącym jury berlińskiego święta kina został Jeremy Irons, a wybierano spośród 18-tu zupełnie nowych produkcji, z których kilka na pewno ma szansę zagościć w tym roku w światowych kinach. Złotego Niedżwiedzia w Konkursie Głównym otrzymał Mohammad Rasoulof za There Is No Evil. Srebrnego Niedżwiedzia za reżyserię The Woman Who Ran otrzymał natomiast Hong Sang-soo. Bez nagrody z Berlina wyjechał natomiast Mariusz Wilczyński, którego animacja o muzycznej Łodzi Zabij to i wyjedż z tego miasta, przegrała z The Works and Days w konkursie Encounters. Na festiwalu pokazano również najnowszy film Agnieszki Holland Szarlatan, który spotkał się z ciepłym przyjęciem publiczności.

„To co miało wartość dawno umarło

A ten żart co masz go za sukces o kłamstwo oparto (…)”

Jaki jest problem z hip-hopem i rapem? Jak bardzo demaskacja rzeczywistości potrzebna jest społeczeństwu dla zachowania równowagi, a na ile jest to tylko artystyczna kreacja? Pod koniec ubiegłego wieku tworzył w Polsce niecodzienny artysta Władysław Hasior. Jego obrazy i instalacje budziły grozę, jego sztuka przepełniona była przemocą, a za tworzywo do swoich dzieł wybierał odpady ze śmietników. Wielu krytyków sztuki twierdziło, że tworzy sztukę z niepotrzebnych przedmiotów i w metaforyczny sposób próbuje poskładać świat, który po wojnie na jego oczach się rozsypał.

O Fryderyka w muzyce alternatywnej powalczą Hania Rani, Łąki Łan, Piernikowski, Mary Komasa i Ralph Kamiński. W muzyce rockowej natomiast Voo Voo, Muniek Staszczyk, Sonbird, Lion Shepherd i Wojtek Mazolewski Quintet z Johnem Porterem. Muzykę elektroniczną zdominowali z kolei Novika, Natalia Nykiel, Stachursky, Zamilska i Mery Spolsky. W kategorii Pop nominacje otrzymali Roksana Węgiel, Margaret, Baranovski, Mrozu i Natalia Przybysz. Nagradzani są również oddzielnie kompozytorzy, autorzy tekstów piosenek, producenci, a także bardzo wielu artystów jazzowych i muzyków klasycznych. Ponadto swoje Złote Fryderyki otrzymali za całokształ twórczości w tym roku zespół Perfect, Tomasz Lipiński i Czesław Bartkowski.

Jaki jest zatem problem z hip-hopem? Być może taki, że za blisko dotyka środowisko przestępcze, patologiczne, złe i wykluczone nwet jeśli wywodzi się z wielkomiejskiej klasy średniej, która przewodzi w wyścigu konsumpcjonistów.

„Wytrzymują tylko wirtuozi

Dziwne, że życie ma smak tych ostatnich kilku godzin

Generalnie myśli o tym cyrku daje się pogodzić

Jednak kiedy walczą ze mną, nie wołam pomocy

Bo przyznaję – robię błędy

Ej, kolejny dziś w nocy

Ścieżka dawno jest obrana, krecha dawno posypana (…)”

Utwór Art. 258 grupy PRO8L3M został również wykorzystany w serialu HBO Ślepnąc od świateł.

Art. 258. Kto bierze udział w zorganizowanej grupie albo związku mającym na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.